Att baka bullar med bastu eller torkskåp

Jag har fått frågan hur man gör då…. antar att jag kan dela med mig av mina tips🙂

När man har blandat till sin bulldeg, eller vanlig bröddeg för den delen, så använder man torkskåpet eller bastun som jässkåp, dvs man har i förväg värmt upp torkskåpet till ca 50 grader, man kan med fördel blöta en liten handduk och hänga in i skåpet för att ge fukt. sedan låter man degen jäsa  övertäckt i skåpet istället för på köksbänken. det blir varmt, och degen jäser bättre när den får lite varmt.

Samma princip ska fungera med ångbastu, eller vanlig bastu för den delen, värm upp, se till att luften inte blir för torr, och jäs degen i bastun.

När sedan bullarna eller brödet är utbakat gör du samma procedur igen för andra jäsningen, dvs tillbaka in i batun eller torkskåpet i väntan på att gräddas.

och det blir fluffiga fina bullar🙂

Så nu ska jag värma några av de bullar jag gräddade förra veckan, och njuta lite,

 

3 thoughts on “Att baka bullar med bastu eller torkskåp

  1. Tack! Får prova att springa upp till bastun med bulldegen nästa gång.🙂
    Hoppas din för kylning ger sig snart! Tampas själv med en.😦 Är det förresten inte HELT fel årstid för förkylningar!?😦
    (Var in på facebook idag och där föreslog facebook att jag skulle lägga till dig som vän. Skuuumt.)

  2. Önskar jag hade bastu bara😛
    Men jisses vad läskad jag blev nu, ser ju helt fruktansvärt gott ut!

    By the way, vinsten har fortfarande inte kommit. Men jag vet nte om du har skickat den än kanske?
    Har du det blir jag rysligt sur på postis gubben.

    Kramar!

Leave a Reply

