bullbak så det står härliga till

Vet ni, jag är ingen höjdare på brödbak…. mest pga att min uppväxt inte bestod av en mamma i köket bakande bullar på helgerna… (min bästis mamma hon pysslade med sånt, inte mina föräldrar)
Aldrig att det doftade nybakat hemma hos oss…. om inte min käre lillebror bakade förståss…. Jodå, han är den bakande i vår familj.

Pappa var konditor/bagare under hela min barndom, så hos oss fanns aldrig hembakt bröd, men skam den som ger sig…. Min väninna Kajsa som jag delade lägenhet med när jag bodde i göteborg, gjorde ett godhjärtat försök att lära mig baka, och det gick väl sådär… hennes bullar blev alltid helt fantastiska, medan mina blev hårda skorpor😦

mina barn ska åtminstone ha någon form av minne av nybakade bullar i huset…. så idag fick jag ett ryck, och bakade bullar.

Det blev riktigt bra….. inget blev uppbrännt, och bullarna blev fina dessutom.

Har ni torkskåp hemma eller en bastu? då kanske ni precis som jag upptäckt hur bra de kan vara vid brödbak??

Här är torkskåpet mest använt, men pappa har lovat lära mig hur jag använder ångbastun också.🙂

Det är nämligen helt suveräna att använda som värmeskåp för bullarnas jäsning. Idag hade jag min bulldeg på jäsning i nästan två timmar i torkskåpet uppdelat i två omgångar….  50grader varmt, med en bakduk över.

I vanliga fall är det mest pizzadegen som får sig en omgång av torkskåpet, men idag blev det som sagt även kanelbullar inställt där…..

Ha det gott

KRAM

4 thoughts on “bullbak så det står härliga till

  1. De ser väldigt mumsiga ut! Du slår i alla fall mig, jag har aldrig ens bakat bullar. Det borde jag faktiskt prova…fast jag bakar hellre fina kakor, helst rosa.😉

Leave a Reply

