Vår och vikt!

Solen skiner och för första  gången på länge är det inte vansinnigt kallt ute,

toppen känns det som, nu väntar v bara på att få hem jord till tomten, så är det das att dra på sig gummistövlarna och anlägga gräsmattan. kanske vi kan börja med det näsa helg…. om vi har tur.

Har ni också märkt att på våren händer något i garderoben….. alla dessa härliga vårplagg man köpte in förra året har på något märkligt sätt krymt över vintern, undrar om det är kylan som gör det?? Nä skämt åsido, det är nu man upptäcker hur lat man varit under vintern.

En väninna till mig har gjorten stark viktreducering under vintern, och det var nu när våren kom och alla varma vinterkoftor föll av som det märktes. Det jag märkte då var hur vissa människor i omgivningen reagerade.  Hon talade snällt om att hon tröttnat på att jaga runt med sina kilon i släptåg, och bestämde sig för at göra något åt saken, hon använde sig av en sk diet, och det var där läget blev kritiskt….. hur kan man tro på dieter? Man går alltid upp dubbelt så mycket efter avslutad pulverdiet osv….. allt för att på något sätt racka ned på denna arma kvinna som gjort något så starkt som att ta tag i sin egen hälsa. varför? Hon stod ju som ett levande bevis för att den diet hon valt fungerade för henne, hon hade förändrat sina matvanor och tagit tag i sitt liv för att minska risken för olika följdsjukdomar till följd av kraftig övervikt.

Nu undrar jag varför är det så skämmigt att gå på diet? Diet industrin innehåller säkerligen många skojare, men när man tar till hjälp diet, i kombination med ändrad matvana och motion så är det säkert ett jättebra alternativ för att komma igång.

sen kommer vi till min andra fråga….

När är det ok att säga till sin omgivning att man tänker på sin vikt och försöker gå ned några kilon? Är det bara brottarberta som med gott samvete kan svara… nej tack, jag försöker tänka på vikten, och kanske bli accepterad för det?
Själv är jag i dagsläget lätt överviktig, dvs det är inte många kilon som hänger över, men utan att ta tag i det, med tanke på hur äldre människor ser ut i släkten så är övervikt något jag bör tänka på. Men säger jag med min vikt att jag vill tänka på vikten, gå ned något kilo osv, ja d  möts jag av moststånd, du som är så smal…. öhhh mja, smal med modifikation, min vikt ligger på magen och rumpa lår., vilket gör att min övervikt enligt alla nya rön faktiskt inte är speciellt bra för mig. så vad gör man, jo tar tag i detta med sin vikt, tänker att nu ska jag försöka gå ned de där kilona som jag enligt alla konstens uträkningsregler faktiskt har. men man säger inget till omgivningen varför? JO därför att det är inte ok att en person som har 5-10kg övervikt säger att de vill gå ned tillbaka till sin ursprungsvikt, därför att man får höra att det hör till när man fött barn, det hör till när man blir äldre, det hör till…….?????

Ja möjligtvis att det hör till med hjärt kärlsjukdomar, typ2 diabetes, och andra hälsorisker om man inte försöker att tänka sig för.

så nu mina vänner är det dags för mig att blunda vid godishyllorna när jag handlar, det är dags för mig att motionera mera, och det är dags för mig att tänka på min vikt! 

hoppas nu bara inte maffian av bantningshatare hoppar på mig måndag eftermiddag, när jag ska välja bort bullen och sockerbiten till mitt eftermiddagste.

KRAM

One thought on “Vår och vikt!

  1. heja dig!
    Jag går ju på pulver för fulla muggar inför bröllopet.. eller snarare .. nästa veckan har jag gått ner 30 kg. sen januari och det känns strålande! =D HEja pulver säger ja! HEja dig att inte köpa godis!

    KRam

Leave a Reply

