Fotografera vintervitt DT alster för Magdas

Fototips-Exponeringskompensation

 Sportlovet närmar sig och många är utomhus för att njuta av sin vintersemester, antingen på skridskor, långfärdsskidor eller i slalombacken.

Självklart vill vi ju även ta fina bilder ute i den härliga snön till De härligt vintriga Layouter som vi planerar att skapas när vi kommer hem.

Har man en digitalkamera är ju en av fördelarna att man kan ta många kort och trixa med dem efteråt i tex photoshop.

Men som många vet är vitt svårt att fotografera. Kikar man i LCD-skärmen på kameran blir det många blinkande fält vid fotografering av vita ytor som tex snö.

Jag är ingen superfotograf och vill inte utge mig för att vara det heller, men jag har fått ett litet tips om hur man med en enkel knapptryckning kan reducera dessa vita fält som blinkar i kameran.

Det du kan göra är nämligen att använda din kameras exponeringskompensation. Det som händer då är i princip att du sänker exponeringen tills blinkningarna försvinner. Det kan krävas några provbilder, men dina vinterbilder blir så mycket bättre efteråt, och det tar inte lång stund att lära sig heller. Det man behöver tänka på är att detta inte funkar i kamerans olika förinställda program, enbart i de manuella där du själv gör alla inställningar.

Om du har en Nikon trycker du på knappen för exponeringskompensation som finns strax bakom slutarknappen 

Vrid sedan kontrollhjulet tills din exponering säger -1/3 ( det är minus en tredjedels bländarsteg) ta nu samma bild igen, kolla skärmen om blinkandet är borta, om inte så gör du om proceduren och vrider ytterligare tills det visar -2/3 osv tills blinkningarna är borta.

Om du har en Canon kamera vrider du lägesratten till någon av de kreativa zonerna utom den manuella, ställ sedan in exponeringskompensationen genom att vrida på snabbkontrollhjulet på baksidan av kameran och använd sedan samma inställningar som ovan.

(bild utan exponeringskompensation)

(Bild-Samma vy med exponeringskompensation)

Hoppas detta tips är något du har nytta av🙂 sen är det förståss bara att scrappa alla bilderna när du väl är hemma igen.

 material:  Mönstrade papper från My Minds Eye2 och Bo Bunny, Band från American Crafts, Bling från Prima Chipboard från FancyPants olika vita thickers och Blommor från Prima och magdas egen linje.

fjädrarna är en demolerad påskfjäder som sett sina bästa dagar😉

Hälsningar

Katarina

One thought on “Fotografera vintervitt DT alster för Magdas